Dostoïevski, Suomen elokuva-arkistossa
Henry Bacon 
  - ilo-ahdistus
  
- perivenälanen (ideaali)-universaalinen
Esa Leskinen (teatteri: idiootti, rikos ja rangaistus)
  - mystikko / metafyysikka
  
- uskonto / modernisuus
  
- ei muuta uskonnon tilalle: moderni tila, puute
  
- välineiden puute, jolla käsitellä metafyysiä ongelmia -> ahdistus
  
- velvollisuus tavoittaa onnea kuluttumisen kautta
  
- opastusta: miten pitää elää
  
- taide
  
- Dostoïevski luo oman mytologian
  
- Zaratustra (Persia): hyvä ja paha
  
- Dostoïevski kieltää absoluutit (itämäistä)
  
- Nietzsche: kaikki syvä on jollain lailla pahaa
  
- Bahtin: polyfoonia -- henkilöt käyttäytyvät itsennäisesti
  
- draama: dialogit, verbien ympäri
  
- sanelu (näyttely)
  
- koomikka: riivattu ei tosikko
  
- Ingmar Bergman: elokuva on aina unta
  
- Bahtin: Kaikki tulee aina olemaan edessäpäin
  
- Mychkin: Rakasta jotain muuta kuin itseäsi
  
- Herääminen on leikkaus
  
- Kaikki syvä on jollain lailla hyvää
Pekka Pesonen
  - Alussa totuuden julistaminen
  
- Hyvåt ja pyhät: Zosime?
  
- Sankkari: äärimmäinen yksinnäisyys
  
- Varhaistuotanto: toiveminä on painajainen (kaksoiolento)
  
- Razumin: razu = äly - ei pysähdy miettimaan
  
- Raha läsnä. Kaikki on aina kauppana
  
- Ragozine ja Mychkin homoseksuaaliset suhteet - ystävyys viha,
      osallistuminen, syylisyyden jako
  
- Natsasia Filipovna: hänen pitää murhata
  
- Vastakkaisia ja yhtä
  
- Juuri tässä ja nyt tapahtuu jotain ratkaisevaa
  
- Ahtaat yllättävät paikat
  
- Harvoin todellistaa dialogiaa - usein muiden poissa olevien
      ihmisten kanssa
  
- Isä Tikhon - Stavroguine paljastuu hänen edessä
  
- Anteeksin jälkeen rikos jää olemaan
  
- Mikä muuta siinä on silloin, kun on jo jotain
  
- Arveluttava profeetta
Peeter Torop
Teatteriversio rikos ja rangaistuksesta pyydettiin Dostoïevskilta
  - osat - kokonaisuus liian monimutkainen
  
- Pyrjevin kuoleman jälkeen viimeisteltiin yksi elokuva.
      
 Todettiin, että Dostoïevskin dialogit sellaisenaan eivät
      sovi
- St Petersburgin todellisuus, mutta Visconti: sisäiset tilat
  - Faktan näkeminen
  
- Ympäristö ei ole syy vain vaikuttaja
  
- Onko ihmisen sisässä elämää?
  
- Prosessit, jotka tapahtuvat ihmisissä, mutta myös muissakin ihmisissä
  
- Biblioterapia
  
- Kuvien kieltä: esineet, paikka (keskellä / periferiassa), värit,
  
- symboolit ("mych" -- hiiri)
  
- Eugène Sue, Dumas: nopeus, yllätykset
  
- Kaksoisolennot joka romanissa
  
- Ihminen rakastaa ja vihaa itsensä muissa ihmisissä
  
- Kertoja ei ymmärrä kaiken, mistä hän kertoo - vaikea elokuvaan
  
- Kameran skitsofreenia
  
- Samanaikaisuus, monikerroksellisuus
  
- Kronotooppi
Conferences ToC
Marc Girod
Last modified: Sun Nov 11 12:47:34 EET 2001